دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 453 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 241 |
مقدمه
طبق قانون اساسی همه کشورها وظیفه اداره امور اقتصادی ، دفاعی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی به عهده دولت محول گردیده است ، در قانون اساسی ایران نیز دولت مکلف به انجام وظایف مذکور می باشد و برای اداره امور کشور اقدام به تشکیل سازمان های دولتی با توجه به نوع فعالیت شان به دو گروه زیر تقسیم می شوند :
الف – سازمان های مجری فعالیت های دولتی ( سازمان های غیر انتفاعی دولتی ) : این سازمان ها برای تحصیل سود ایجاد نشده اند و جهت افزایش رفاه اجتماعی افراد جامعه ومردم تاسیس گردیده اند و برا ی اجرای برنامه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی دولت تاسیس می شوند و به 2 دسته ذیل طبقه بندی می گردند
دسته اول – وزارتخانه ها :واحدهای سازمانی مشخصی هستند که به موجب قانون به این عنوان شناخته شده یا بشود ( ماده 2 قانون محاسبات عمومی ) به عنوان مثال : وزارت آموزش و پرورش ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری .
دسته دوم – موسسات دولتی : واحدهای سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می شود و عنوان وزارتخانه نداشته باشد ( ماده 3 قانون محاسبات عمومی ) برای مثال : نهاد ریاست جمهوری ، سازمان جنگلها و منابع طبیعی و دیوان محاسبات کشور .
ب – سازمان های مجری فعالیت های از نوع بازرگانی : ( سازمان های انتفاعی وابسته به دولت ) : این سازمان ها در راستای تحقق اهداف و انجام مسئولیت های قانونی خود تشکیل شده اند و در مواردیکه قانون اجازه می دهد بهای کالا و خدماتی را که به مردم ارائه می دهند ازآنان دریافت می نمایند ، بنابراین سازمان های مجری فعالیت های بازرگانی دولت به سازمان های اطلا ق می گردد که علاوه بر آنکه هزینه های تولید کالا و خدمات را از محل درآمدهای خود تامین می کند مبلغی سود نیز برای دولت تحصیل می کنند . شرکت های دولتی شرکت های دولتی از سازمان های بازرگانی وابسته به دولت می باشند و مطابق با ماده 3 قانون محاسبات عمومی شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون تشکیل شده باشد و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد مانند : شرکت فولاد ایران ، سازمان های منطقه ای آب و برق
تفاوت سازمان های بازرگانی با سازمان های دولتی و غیر انتفاعی
1-ماهیت و هدف : هدف اصلی تشکیل سازمان های بازرگانی عموماٌ سود است در حالیکه سازمان های دولتی بنابر ضرورت های اجتماعی و قانونی تاسیس می شوند و سود نمی تواند انگیزه ای برای تشکیل آنها باشند .
2- تفاوت در مالکیت : مالکیت سازمان های دولتی عمومی است و مالکان و سهامداران آن همه مردم کشور و دولت می باشند و مالکیت فردی یا به صورت سهام قابل خرید و فروش وجود ندارد .
3 – تفاوت در نحوه تامین منابع مالی : در سازمان های دولتی منابع مالی از طریق وصول مالیات ها و سایر درآمدهای مرتبط با انحصارات و مالکیت دولت و فروش منابع ملی که متعلق به همه آحاد جامعه است تامین می شود و لیکن در موسسات بازرگانی منابع مالی از طریق سهامداران خصوصی تامین می شود .
4 – ارتباط بین درآمدها و هزینه ها : در سازمان های دولتی هزینه ها با در آمد ها مرتبط نیستند بلکه هزینه ها در حدود اعتبارات مصوب تخصیص می یابند ، در حالیکه در موسسات بازرگانی هزینه ها در ارتباط با درآمدها ایجاد می شوند و میزان هزینه و سرمایه گذاری به میزان بازدهی و سود آوری بستگی دارد .
5 – تفاوت در هدف از وصول درآمدها : هدف از وصول درآمدهایی نظیر مالیات بیشتر توسط دولت ، تمرکز ثروت نیست بلکه هدف توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی دولت برای خدمت بیشتر به جامعه است .
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
وضعیت سیستم اداری کشور ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
نظام اداری بی هیچ تردیدی مهمترین نظام سیاسی هر کشور است به نحوی که هر گونه پیشرفت و توسعه جامعه منوط به عملکرد سالم و سازگار این نظام است. قبل از دوره قاجاریه نظام اداری ایران تحت تأثیر نظام شاهنشاهی اداره می گشت و فاصله عمیق میان دربار و مردم، هر گونه تغییری را در نطفه خفه می کرد. اواسط دوره قاجاریه مقارن است با ظهور ترقی خواهان و اصلاح طلبانی چون قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیر کبیر که منشأ تغییرات عظیمی در نظام اداری ایران بودند. امیر کبیر با اعزام محصلین به خارج از کشور برای تحصیل علوم و تاسیس مدرسه دارالفنون زمینه را برای شکل گیری نهادهای بروکراسی به مفهوم امروز آن فراهم آورد. او اقدامات گسترده ای در زمینه پاکسازی دربار و جلوگیری از سوءاستفاده ها انجام داد. قطع مستمری شاهزادگان و درباریان، سران عشایر و صاحبان نفوذ، بستر شکل گیری یک حکومت وابسته به قانون و مقررات را ایجاد کرد.
در جریان انقلاب مشروطه نیز یکی از خواستهای عمده طلاب ترویج عدالت بود که نشان از نیاز رو به فزونی ایران آن روز به قانون را نشان می داد. پس از پیروزی انقلاب مشروطه، برای اولین بار قانون اساسی تدوین گردید. این قانون از قوانین کشورهای دیگر کپی برداری شده و ناقص بود، اما زمینه ایجاد چندین وزارتخانه و اداره دولتی گردید. این ادارات به شدت تحت تأثیر تصمیمات دربار بودند و قانون در آنها به شکل سلیقه ای اجرا می شد.
با روی کار آمدن رضاخان مقطع دیگری از مدرنیسم در کشور ایجاد شد. او که شیفته مظاهر غرب بود، سعی می کرد مملکت را به زور مدرن سازد. او با کودتای سال 1299 حکومت وقت را بر انداخت. سپس با ایجاد ارتشی جدید و حرفه ای امنیت راهها را برقرار نمود و بسیاری از حاکمیت های محلی را سرکوب کرد. در دوره رضاخان فقر و ناتوانی دولت با بهره برداری مناسب از ذخایر نفتی از بین رفت. او کشور را به استانهایی که یک حاکمیت نظامی و یک حاکمیت غیر نظامی داشت، تقسیم کرد. در این شبکه نظامی_اداری، قوانینی برای مدرنیزه کردن خدمات اداری، مالی و قضایی تصویب شد. در این زمینه می توان به تجدید سازمان وزارت عدلیه و تأسیس سازمان ثبت احوال اشاره کرد.
نمونه های دیگر اصلاحات بروکراتیک این دوره عبارت است از جاده سازی، ساخت راه آهن، گسترش وسایل ارتباطی، آموزش عالی، باز سازی و مدرن سازی پایتخت، اجبار به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تأسیس بانک ملی ایران، چاپ اسکناس و ایجاد شبکه های پستی. در مجموع در دوره رضا شاه تشکیلات اداری مختلف از جمله شهرداری، شهربانی، پیشه و هنر، دارایی، دادگستری و وزارت کشور نظام تازه ای یافتند.
تمرکز گرایی دوره رضا شاه در زمان پسرش نیز ادامه یافت. در این زمان تقلید از اروپا و امریکا ادامه پیدا کرد. کشف حجاب و استفاده از کت و شلوار از مصادیق این تقلیدهای کورکورانه است. در این دوره نفی بی قید و شرط سنتها و ارزشهای ایرانی و ضدیت با اسلام رواج پیدا کرد. با حمایت همه جانبه محمد رضا شاه، آمریکایی ها سازمان برنامه و بودجه را ایجاد کردند و انگلیسی ها شرکت نفت را ساماندهی کردند. سازمان اداری آن روز کاملا پیشرفته و مدرن بود، اما برای مردمی که اکثریت آنان از کمترین سطح بهداشت، معیشت و سواد برخوردار بودند سودی نداشت. عدم ارتباط میان ادارات دولتی کم کم باعث ایجاد جزیره هایی ناکارآمد در سیستم بروکراتیک آن زمان شد.
در زمان رژیم شاهنشاهی نیز با ثروت هنگفتی که از اقتصاد تک محصولی نفت عاید دربار می گردید و با توجه به ضرورتی که برای حفظ دولت فاقد مشروعیت وجود داشت، توجهی به وضع مردم نمی شد. گسترش تشکیلات دولت در این زمان به دلیل تفکر آن رژیم به ایجاد لشکری برای حفظ حکومت بود. در این دوره تعداد وزارتخانه ها رو به فزونی گذاشت و طی 30 سال تعداد 8 وزارتخانه ایجاد شد. با افزایش درآمدهای نفتی و عدم وجود نظارت بر نظام اداری، فساد در دستگاههای اداری کشور افزایش یافت تا جایی که مصدق در دهه 30 به اصلاح نظام اداری پرداخت. وی شماری از افسران را بازنشسته کرد، حقوق قضات را افزایش داد و اموال کسانی را که مالیات پرداخت نکرده بودند، را توقیف کرد. تصویب قانون "از کجا آورده ای" از مهمترین اقدامات اصلاحی این دوره بود. با این وجود مشکلات نظام اداری آنقدر زیاد شده بود که روز به روز میزان نارضایتی مردم را افزایش داد و به انقلاب اسلامی ایران در دهه 50 انجامید.
و در ادامه داریم:
برنامه تحول نظام اداری
فایل ورد 14 صفحه
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 29 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
مقدمه
شهرها یکی از قالبهـای فیزیکـی روابـط اجتمـاعی ، اقتصـادی و سیاسـی جامعـه اسـت و تغییراتی که در روند شهرنشینی رخ میدهد ، تابعی است از تغییراتـی کـه در زنـدگی اجتمـاعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه صورت میپذیرد
جهانی شدن در اثر پست مدرنیسـم بـا شـهرگرایی و کـلان شـهر گرایی پیونـدی نزدیـ ک دارد . جهانی شدن سبب شد که برخی از شهرهای جهانی به کانونهای مهم اقتصادی و سیاسـی تبـدیل شوند.
روش مــدیریت شـهرها، سیاســتهــای اقتصـادی شـهر، سلســله مراتــب شــهری، ارتبــاط کلانشهرها و جهان شهرها با همدیگر و با سایر نواحی شهری به ویـژه نـواحی روسـتایی و ... از جمله مسایلی است که تحت تأثیر فرآیند جهانی شدن قرار گرفته اند. در اقتصاد شـهری بـه دنبـال جذب سرمای هایه ی مستقیم خارجی و افزایش میزان سهم GDP ( تولید ناخالص ملی)، کاهش فقـر شهری و افزایش میزان اشتغال و... در مدیریت به دنبال اعطای قدرت تر بیش به سـا کنین شـهری ا ثرات جهانی شدن بر ماهیت، ساختار و عملکرد شهرها و اجرای بیش تر سیاستهای شهروندی و مدیریت مشـتر ک، اهمیـت دادن بـه درخواسـت هـای شهروندان و ، ... اینها مسایلی هستند که امروزه در شهرها، به ویـژه در شـهرهای جهـانی مشـاهده می شود.
جهانی شدن و شهرها
شهر تجلی فضایی نظامهای اقتصادی- اجتماعی و کالبدی حاکم بر شهروندانش است. این نظامها مناسباتی دیالکتیکی بین شکل و عملکرد شهر برقرار می کنند و موجب پویایی مستمر شهری می شوند. بر این اساس، شهر را می توان هم علت و هم معلول دانست. از یک سو محیط زایش، پرورش و گسترش پدیده های نو است و از سوی دیگر، تحت تأثیر آنها- چه زاده محیط درونی یا برونزا- قرار گرفته و متحول می شود. امروزه با توجه به پیوندهای فراگیر جهانی و نظامهای باز شهری، درک تحولات و پویش شهری بدون نگاه جهانی اگر ناممکن نباشد دستکم کامل نیست.
جهانی شدن باعث وابسته شدن سکونت گاه های شهری بخصوص کلانشهرها به همدیگر خواهد شد اما این وابستگی و ارتباط در سراسر جهان به یک اندازه نیست، زیرا میزان تأثیر گذاری شهرها در سطح جهان، از جهانی شدن متفاوت است عده ای از کشورهای کمتر توسعه یافته، با پذیرش نظام سرمایه داری بودن برنامه (یا با برنامه ریزی یک سو نگرانه) راهبرد بعد از واقعه را در مسایل محیطی و شهریشان برگزیده اند بدینسان در این قبیل کشورها در راه انباشت سرمایه و بدست آوردن حداکثر سود مانعی ایجاد نمی شود. محیط شهری آلوده می شود، حاشیه نشینان، شهر را محاصره می کنند، میراث فرهنگی مرکز شهرها تخریب می شود. زمین های شهری قیمت سرسام آوری پیدا می کنند. بیکاری، نیروی کار را به انحراف می کشاند، اعتیاد، خودکشی ویاس و ناامیدی افزایش می یابد، بعد از بیماری شهر و شهروندان همایش های برگزار و مقالاتی انتشار می یابد و در نهایت هم گفته ها و سخنرانی ها روی کاغذ باقی می ماند این جریان به جریان بعد از واقعه شناخته می شود.
در جهانی شدن کلانشهر ها را به عنوان کانون توسعه خود در جهان انتخاب نموده است. زیرا بیشترین سود از طریق سیستم حاکم بر این شهرها، عاید کشورهای توسعه یافته خواهد شد. منزوی شدن شهرهای کوچک و متوسط در کشورهای کمتر توسعه یافته نتیجۀ توجه بیش از اندازه و تجمع ثروت و امکانات در کلانشهرهای آنان است. حتی کلان شهرها در این جریان به عنوان مراکرز تولید و توزیع و موقعیت های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز هیچ یک از شهرهای جهان توسعه نیافته نقش فعالی در اقتصاد جهانی ایفا نکرده است. به گفته لن گیلبرت «در یک جریان وابسته به نظام جهانی و اقتصاد آزاد جهانی، شهرهای بزرگ جایگاه ویژه ای را نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی اشغال می کنند و در مناسب ترین پایگاه توسعه نظام سرمایه داری در کشورهای جهان سوم می باشند.از دیدگاه جغرافیدانان معتقد به مارکسیسم کلاسیک شهرگرایی و پدیده ای شهری حاصل جهت گیریهای شیوه تولید سرمایه داری است از نظر آنها ساختارهای اقتصادی سازمان فضایی را تعیین می کند، در این جا گروه پر قدرت کنترل امکانات شهرها را در اختیار می گیرند.
و در ادامه داریم:
جهانی شدن و شهروندی
جهانی شدن و مشکل کلانشهرها
ملزومات جدید زندگی در کلان شهرها در عصر جهانی شدن
بررسی نقش و عملکرد شهرها در فرآیند جهانی شدن
تأثیر جهانی شدن بر ساختار اقتصادی و اجتماعی شهر
تاثیر جهانی شدن بر شهر تهران
فایل ورد 10 صفحه
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 3160 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 101 |
l صنعت اکستروژن دارای تاریخی بالغ بر 150 سال است
اولین مورد از این فرایند گزارشی از جوزف براماه و مربوط به سال 1870 میلادی است این گزارش پرسی را شرح میداد که سرب ذوب شده یا دیگر مواد نرم را به داخل یک غالب استوانه ای پمپ میکرد
در سال 1820 توماس بور برای تولید لوله بوسیله اکستروژن پرسی هیدرولیکی ساخت و بوسیله ان سیلندرهای سربی ساخت
اکستروژن سرد فولاد برای اولین بار در اروپا در اواسط دهه 1930 شروع و بعضی از ساز برگهای نظامی مثل پوکه گلوله وغیره از فولاد تولید شد
در همین زمان توسط المانیها نیز تحقیقاتی در زمینه اکستروژن سرد
فولاد انجام شده بود که به دلیل حفظ اسرار نظا می تا سال 1924 انها را به چاپ نرساندند.
l بعد از جنگ جهانی دوم ارتش امریکا توانست با اکستروژن سرد پوسته های فولادی وگلوله 75 میلیمتری درست کند
l سال 1947 شرکت MFG توانست توپهای 105 میلیمتری را بسازد
مواد اولیه
l بلوک پر یا تو خالی گرم شده
l برای ساخت پروفیلهای تو خالی بلوکهای تو خالی لازم است
l در ساخت لوله میتوان بلوک را قبل از اکستروژن سوراخ کرد
انواع اکستروژن
A-از نظر جابجایی بلوک در ماتریس :
l اکستروژن مستقیم
l اکستروژن غیر مستقیم
l اکستروژن ضربه ای
B-از نظر محصول:
اکستروژن تو پر
اکستروژن تو خالی
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
وضعیت سیستم اداری کشور ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
نظام اداری بی هیچ تردیدی مهمترین نظام سیاسی هر کشور است به نحوی که هر گونه پیشرفت و توسعه جامعه منوط به عملکرد سالم و سازگار این نظام است. قبل از دوره قاجاریه نظام اداری ایران تحت تأثیر نظام شاهنشاهی اداره می گشت و فاصله عمیق میان دربار و مردم، هر گونه تغییری را در نطفه خفه می کرد. اواسط دوره قاجاریه مقارن است با ظهور ترقی خواهان و اصلاح طلبانی چون قائم مقام فراهانی و میرزا تقی خان امیر کبیر که منشأ تغییرات عظیمی در نظام اداری ایران بودند. امیر کبیر با اعزام محصلین به خارج از کشور برای تحصیل علوم و تاسیس مدرسه دارالفنون زمینه را برای شکل گیری نهادهای بروکراسی به مفهوم امروز آن فراهم آورد. او اقدامات گسترده ای در زمینه پاکسازی دربار و جلوگیری از سوءاستفاده ها انجام داد. قطع مستمری شاهزادگان و درباریان، سران عشایر و صاحبان نفوذ، بستر شکل گیری یک حکومت وابسته به قانون و مقررات را ایجاد کرد.
در جریان انقلاب مشروطه نیز یکی از خواستهای عمده طلاب ترویج عدالت بود که نشان از نیاز رو به فزونی ایران آن روز به قانون را نشان می داد. پس از پیروزی انقلاب مشروطه، برای اولین بار قانون اساسی تدوین گردید. این قانون از قوانین کشورهای دیگر کپی برداری شده و ناقص بود، اما زمینه ایجاد چندین وزارتخانه و اداره دولتی گردید. این ادارات به شدت تحت تأثیر تصمیمات دربار بودند و قانون در آنها به شکل سلیقه ای اجرا می شد.
با روی کار آمدن رضاخان مقطع دیگری از مدرنیسم در کشور ایجاد شد. او که شیفته مظاهر غرب بود، سعی می کرد مملکت را به زور مدرن سازد. او با کودتای سال 1299 حکومت وقت را بر انداخت. سپس با ایجاد ارتشی جدید و حرفه ای امنیت راهها را برقرار نمود و بسیاری از حاکمیت های محلی را سرکوب کرد. در دوره رضاخان فقر و ناتوانی دولت با بهره برداری مناسب از ذخایر نفتی از بین رفت. او کشور را به استانهایی که یک حاکمیت نظامی و یک حاکمیت غیر نظامی داشت، تقسیم کرد. در این شبکه نظامی_اداری، قوانینی برای مدرنیزه کردن خدمات اداری، مالی و قضایی تصویب شد. در این زمینه می توان به تجدید سازمان وزارت عدلیه و تأسیس سازمان ثبت احوال اشاره کرد.
نمونه های دیگر اصلاحات بروکراتیک این دوره عبارت است از جاده سازی، ساخت راه آهن، گسترش وسایل ارتباطی، آموزش عالی، باز سازی و مدرن سازی پایتخت، اجبار به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تأسیس بانک ملی ایران، چاپ اسکناس و ایجاد شبکه های پستی. در مجموع در دوره رضا شاه تشکیلات اداری مختلف از جمله شهرداری، شهربانی، پیشه و هنر، دارایی، دادگستری و وزارت کشور نظام تازه ای یافتند.
تمرکز گرایی دوره رضا شاه در زمان پسرش نیز ادامه یافت. در این زمان تقلید از اروپا و امریکا ادامه پیدا کرد. کشف حجاب و استفاده از کت و شلوار از مصادیق این تقلیدهای کورکورانه است. در این دوره نفی بی قید و شرط سنتها و ارزشهای ایرانی و ضدیت با اسلام رواج پیدا کرد. با حمایت همه جانبه محمد رضا شاه، آمریکایی ها سازمان برنامه و بودجه را ایجاد کردند و انگلیسی ها شرکت نفت را ساماندهی کردند. سازمان اداری آن روز کاملا پیشرفته و مدرن بود، اما برای مردمی که اکثریت آنان از کمترین سطح بهداشت، معیشت و سواد برخوردار بودند سودی نداشت. عدم ارتباط میان ادارات دولتی کم کم باعث ایجاد جزیره هایی ناکارآمد در سیستم بروکراتیک آن زمان شد.
در زمان رژیم شاهنشاهی نیز با ثروت هنگفتی که از اقتصاد تک محصولی نفت عاید دربار می گردید و با توجه به ضرورتی که برای حفظ دولت فاقد مشروعیت وجود داشت، توجهی به وضع مردم نمی شد. گسترش تشکیلات دولت در این زمان به دلیل تفکر آن رژیم به ایجاد لشکری برای حفظ حکومت بود. در این دوره تعداد وزارتخانه ها رو به فزونی گذاشت و طی 30 سال تعداد 8 وزارتخانه ایجاد شد. با افزایش درآمدهای نفتی و عدم وجود نظارت بر نظام اداری، فساد در دستگاههای اداری کشور افزایش یافت تا جایی که مصدق در دهه 30 به اصلاح نظام اداری پرداخت. وی شماری از افسران را بازنشسته کرد، حقوق قضات را افزایش داد و اموال کسانی را که مالیات پرداخت نکرده بودند، را توقیف کرد. تصویب قانون "از کجا آورده ای" از مهمترین اقدامات اصلاحی این دوره بود. با این وجود مشکلات نظام اداری آنقدر زیاد شده بود که روز به روز میزان نارضایتی مردم را افزایش داد و به انقلاب اسلامی ایران در دهه 50 انجامید.
و در ادامه داریم:
برنامه تحول نظام اداری
فایل ورد 14 صفحه