دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1224 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
مقدمه
پـِلِّکان یا راه پله سازهای است که برای ارتباط دادن دو سطح غیر همسطح در ساختمان یا فضاهای دیگر بکار میرود و از اجزای کوچکتری به نام پلّه ساخته شدهاست. در حالتی که پلکان در یک فضای بسته ساخته شود به آن راهپله گفته میشود.
به پلکانی که به صورت نقالهای و با نیروی برق حرکت کند پله برقی گفته میشود. از انواع دیگر پلکان میتوان پلکان مارپیچی، پلکان تاشو (درب مخفی) و پلکان هواپیما را نام برد.
به طور معمول پهنای مؤثر پلهها و پاگردها باید حداقل دارای یک و نیم متر باشند و از دو نیم متر تجاوز نکنند. درها نباید پهنای مفید پاگردها را اشغال و محدود کنند و درهای رو به راه پله باید به طرف خروجی باز شوند. همچنین بهتر است نسبت ارتفاع به عمق پاگذار ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر باشد
به سطح افقی پله، کف پله یا پاگذار و به سطح عمودی آن پیشانی پله گفته میشود. در پلههای مسدود کف پله معمولاً نسبت به پیشانی آن حالت پیش آمده دارد تا کف پله از سطح پهنتری برخوردار باشد. به ارتفاع باز راهپلهها یعنی فضای کف تا سقف، سرگیر گفته میشود. بلندای یک یا چند پله از سطح کف پلکان، خیز نامیده میشود.
اجزا پلکان:
به طور کلی هر قدر ارتفاع پله زیادتر باشد تعداد پله مورد نیاز برای عبور از طبقهای به طبقه دیگر کمتر بوده ودر نتیجه قفسه پله یا فضای لازم برای ایجاد پله کمتر است ولی ارتفاع پله کاملاً بستگی به محل استفاده و اشخاص استفاده کننده از آن را دارد مثلاً ارتفاع پله برای طبقات آپارتمانهای مسکونی در حدود ۱۶ الی ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته میشود زیرا ۸۰ درصد استفاده کنندگان آن در سنینی هستند که به راحتی میتوانند از پله پایین و بالا روند. همچنین ارتفاع پله موتور خانهها یا انبار را در حدود ۲۰ الی ۲۵ حتی ۵۰ سانتیمتر در نظر میگیرند زیرا ۹۹ درصد استفاده کنندگان این قسمت از ساختمان را اشخاص جوان تشکیل میدهند و همچنین ارتفاع پله مکانهای عمومی مانند ایستگاه راه آهن یابیمارستانها یا ادارات عمومی را در حدود ۱۵ الی ۱۷ سانتیمتر در نظر میگیرند زیرا از این نوع پلهها اجباراً افراد در هر سنی استفاده خواهند نمود. ارتفاع پله در قصرهای بسیار لوکس و مجلل در حدود ۱۵ سانتیمتر یا کمتر در نظر گرفته میشود.
دسته بندی | شهرسازی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 553 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
برخی از اهداف ایجاد شهرهای جدید به این شرح است:
پالایش کلانشهرها از طریق توزیع مناسب فعالیت و جمعیت در منطقه کلانشهری.
جلوگیری از ایجاد سکونتهای غیررسمی و خود رو در حومه کلانشهرها
کاهش بار ترافیکی شهرهای بزرگ از طریق ایجاد اشتغال و اسکان در شهرهای جدید
جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، باغها و فضای سبز پیرامون شهرها و استفاده از اراضی غیر کشاورزی برای احداث شهرهای جدید
اهداف دیگری چون کاهش بهای تمام شده واحدهای مسکونی، به دلیل پایین بودن نرخ زمین در مقایسه با شهرهای موجود، ایجاد الگوهای جدید مسکن از طریق کاهش سطح زیربنای مسکونی و احداث مجموعههای مسکونی و ترویج انبوهسازی در این شهرها ازجمله مقاصد برنامهریزان برای احداث شهرهای جدید بود.
بررسی اجمالی وضعیت شهرهای جدید در حال حاضر نشانگر عدم تحقق کامل اهداف آن است. مسائل و چالشهای زیر را میتوان در این امر موثر دانست:
تغییر برخی شرایط زمینهساز ایجاد و هدفگذاری شهرهای جدید در دهههای ۶۰ و ۷۰ مانند کاهش شدید نرخ رشد جمعیت
شکل دادن به انتظارات غیر واقعی در مورد نقش و کارکرد شهرهای جدید به خصوص در اسکان جمعیت و سرعت شکلگیری
فقدان حمایت از اعمال سیاست در سطح دولت. ایجاد شهرهای جدید ملهم از تجارب جهانی بیشتر یک خواست تکنوکراتیک و بوروکراتیک در سطح وزارت مسکن و شهرسازی (وقت) بود.
تحول دیدگاهها به همراه کاهش درآمدهای نفتی و تغییرات مدیریتی، موجب شد که بسیاری از طرحهای اشتغالزا که هسته اصلی جذب جمعیت و فعالیت به شهرهای جدید بود، نیمهتمام یا شروع نشده، باقی بماند.
گرایش صرف به اراضی دولتی در مکانیابی و فقدان هسته اولیه هویت زا در این شهرها (گسترش از زمین خالی)
عدم سرمایهگذاری اولیه دولت در ایجاد زیرساختها به خصوص حملونقل سریع و ایمن بین شهر جدید و شهر مادر (احاله تامین مالی احداث از طریق آماده سازی و عرضه زمین)
بههم ریختگی و نابسامانی در اعمال سیاستهای کلان توسعه سکونتگاهی و شهرسازی کشور. گسترش حاشیه نشینی در کنار توسعه افقی شهرهای مادر در رقابت با شهر جدید، افزایش ظرفیت توسعه و جمعیتپذیری شهرمادر و شهرهای پیرامونی
بارگذاری شدید جمعیتی در فقدان زیرساختهای شهری در شهرهای جدید در قالب طرح مسکن مهر.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 880 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
اهداف بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی
ایجاد شرایطی برای مطلوب تر شدن رشد جسمی- عاطفی و اجتماعی کودک
ایجاد الگوهای رفتاری سالم در کودکان برای تغذیه – ورزش- تحصیل –تفریح و زندگی خانوادگی به منظور پایه ریزی شیوه زندگی سالم در طول زندگی
مراحل درک کودک از رابطه میان سلامت و رفتار
پدیدارگرایی: بیماری را تنها با یکی از نشانه ها تعریف می کند که ممکن است نامربوط باشد 3 سالگی ( خورشید باعث حمله قلبی می شود )
سرایت : بیماری را با یک علامت تعریف می کند اما در مورد علتش کمی بیشتر می داند ( سرخک را از مردم می گیریم اگر به آنها نزدیک شویم )
آلودگی : چند مورد از علایم بیماری را تعریف می کند تا 7 سالگی به این مرحله می رسد ( تماس با خاک باعث بیماری می شود – اگر ژاکت نپوشم سرما می خورم – کار بد باعث بیماری می شود )
درونی ساختن : بیماری را به صورت شکل درونی بدن مجسم می کنند .
( ورود آلاینده ها به بدن بوسیله تنفس یا خوردن ) تأثیر مستقیم رفتار بر سلامتی یا بیماری
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 465 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
همانطور که کودکان و نوجوانان از نظر فیزیکی رشد می کنند، در حال توسعه مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی نیز هستند تا در آینده، زندگی با کیفیت تری داشته باشند.
زمانی که آن ها با احساسات خود درگیر می شوند مراجعه به متخصص بهداشت روان مانند یک درمانگر یا مشاور می تواند تأثیرات بسیاری مثبتی به همراه داشته باشد. جلسات درمانی معمولاً همراه با والدین تشکیل می شود زیرا فضایی ایمن برای رسیدگی به تفکرات و احساسات همه اعضای خانواده است
همراه با رشد کودک، تغییراتی در حالات و رفتار های او نیز دیده می شود. برخی از این تغییرات نسبتاً قابل پیش بینی هستند و اگر چه ممکن است چالش بر انگیز باشند، جنبه ای کاملاً طبیعی از رشد انسانی محیوب می شوند. به طور کلی تا زمانی که کودک به گونهای رفتار کند که با محدوده ی سنی وی سازگار باشد، جای هیچگونه نگرانی نیست.
نظریه های بسیاری در رابطه با مراحل تکاملی کودکان وجود دارد و شناخت این مراحل به والدین و سرپرست کودکان کمک می کند تا رفتار ها و نیاز های رشدی وی را درک کنند. تئوری اریک اریکسون مراحل زوانشناختی از تولد تا بزرگسالی را شرح می دهد یکی از شناخته شده ترین نظریه ها در این زمینه است.
طبق نظریه ی اریکسون ۸ مرحله رشد وجود دارد که ۵ مورد از ان ها در دوران تولد تا نوجوانی رخ می دهد:
دوران نوزادی: اعتماد و عدم اعتماد
در مرحله اول رشد انسانی، نوزادان جهان را کشف می کنند و می آموزند که آیا محیط اطراف آن ها مکانی امن و قابل پیش بینی هست یا خیر. نوزاد نیاز به توجه زیاد و دلگرمی از سوی والدین دارند و این بر عهده ی والدین است که حس اعتماد یا عدم اعتماد را در فرزند خود بتوانند بسازند.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 17081 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 74 |
هر کدام از معماران در دنیای امروز برای طراحی ساختمان ها از سبک و سیاق خاصی پیروی می کنند. این روش طراحی به گونه ای انتخاب می شود که می توان نشانه های آن را در طی زمان در دیگر پروژه های آنها نیز مشاهده کرد. به چارچوب ها و اصول و قوانینی این چنین در معماری سبک می گویند. در این مطلب قصد داریم شما را با دو سبک رایج در معماری جهان آشنا کنیم.
ساختارگرایی یا کانستراکتیویسم شیوهای از معماری مدرن است که در اوایل دهه 30 در روسیه شکوفا شد. در این شیوه، بر شکلهای هندسی و انتزاعی و خطوط رابط و اجزای سازنده تاکید میشود. ساختار گراها معتقدند از بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابـط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگـاه او شـکل می گیرد، ایـن تکرار و نظم در پدیده های انسانی نیز وجود دارد.
در دوره های پس از آن معماری دی کانستراکش یا ساختار شکن اصول و مبانی ساختارگرایی را به چالش کشید. دیکانستراکشن ها معتقدند، هر پدیده، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجـود ندارد. و هیچ براداشتی بر برداشت دیگر ارجحیت ندارد.
پس از آن سبک فولدینگ در معماری، شاخه ای جدید از دی کانستراکشن را ارائه داد. در فولدینگ به افق گرایی و هم ترازی اهمیت بیشتری داده می شود و از سلسه مراتب و طبقه بندی اجتناب می شود.
این پروژه در قالب پاورپوینت ودر 74 صفحه به معرفی دو سبک معماری دیکانستراکشن و فولدینگ و مقایسه این دو سبک می پردازد همچنین به تحلیل و بررسی و مقایسه آثار معروف هردو سبک از معماران معروفی همچون دنیل لیبسیکیند،فرانگ گری ،زاها حدید،پیتر آیزنمن، برناردچومی، بهرام شیردل و... می پردازد.